'Organisatiecoaching' is een relatief nieuwe term die opduikt bij organisatie-adviseurs en coaches. Organisatiecoaches zoeken naar nieuwe horizonnen; ze onderscheiden zich doordat zij duurzame verandering in organisaties willen bewerkstelligen.
Veranderen van organisaties is altijd lastig. In Organisatiecoaching in de praktijk' geven Fer van den Boomen en Jos van Jaarsveld een inkijkje in de verschillende manieren waarop professionele begeleiders bijdragen aan het leren van en door organisaties. Het boek biedt een diversiteit aan casuïstiek en benaderingen van organisatiecoaches in de praktijk.
Verschillende auteurs laten zien hoe zij succesvol zijn in hun streven naar duurzame verandering. Ook beschrijven zij open en eerlijk hun moeilijkheden, missers en blunders. Dat maakt het boek tot een rijke beschrijving van de 'state of the art' van dit nog jonge vakgebied.
De grote rijkdom aan praktijkmateriaal en benaderingen is bedoeld als inspiratiebron voor andere coaches en adviseurs die hun professionele repertoire uit willen bouwen of aan willen scherpen. Het boek biedt daartoe een aantal uitgangspunten die het handelen van organisatiecoaches richting kunnen geven. Tegelijkertijd benadrukt het boek dat organisatiecoaching ook een 'eindeloze zoektocht' is, en daardoor juist zo de moeite waard.
"Een uniek boek over de praktijk van organisatiecoaching dat de 'kleine territoriumdrift' tussen organisatieadviseurs en coaches overstijgt" - Marijke Lingsma
Organisatiecoaching in de praktijk
Samenvatting
Inhoudsopgave
Voorwoord
Verlangen naar de zee
Deel 1: Weer is het altijd
Introductie
1. Een 'fuzzy' proces met duurzame uitkomst
Het ontstaansproces van het boek. Jos van Jaarsveld
2. Verkenning van de tussenruimte Adviseren versus coachen. Fer van den Boomen en Jos van Jaarsveld
3. Ordening van interventies in organisatiecoaching. Erik Sons
Deel 2: Oploeven
Introductie
1. Procesmanagement bij een financiële dienstverlener
Een harde aanpak voor 'soft skills'? Aty Boers
2. Aan de slag met kernwaarden binnen de hulpverlening
Organisatiebreed toepassen van de succesfactoren voor coaching. Esther de Haan
3. Een leiderschapstraject binnen het bankbedrijf
Kijken door de bril van trainer of organisatiecoach. Jos van Jaarsveld
4. Conflictcoaching op de afdeling van een productiebedrijf
Een oplossingsgerichte benadering. Fer van den Boomen
5. Het uitdokteren van een nieuwe rol in een ziekenhuis
Toepassen van 'Appreciative 'Inguiry'. Evelien Beentjes
6. Stimuleren van een lerende organisatie in het onderwijs
Van individueel naar collectief coachen. Jeroen Coenders
Deel 3: Koers bepalen
Introductie
1. Systematisch organisaties coachen Een ICT-casus. Jaap Schaveling en Jan Veldsink
2. toepassing van organisatieopstellingen
Zoeken naar een nieuwe directeur-bestuurder als aanleiding. Eva Beerends
3. Community building
Een toepassing van 'Theory U' in een overheidsorganisatie. Jos van Jaarveld
4. Werken met ongeschreven regels
Cultuurverandering binnen een gemeente. Nanja Mol
5. Beeldenken
Ontwikkelen van een toekomstvisie door een uitgeverij. Fer van den Boomen
6. Wederzijds leren in werkrelaties
Op gang brengen van ontbrekende processen tussen medewerkers en managers. Ella Thierry en Gertjan Schuiling
7. Het narratieve model. Interactie via verhalen. François Breuer
8. Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
Organisatiecoaching bij de gemeente Oirschot. Theo van Mulken en Sharon van Dam
9. Benaderingen ten grondslag aan organisatiecoaching. François Breuer
Deel 4: De kunst van het navigeren
Introductie
1. Conclusies over de interventies van organisatiecoaches. Erik Sons
2. Organisatiecoaching. Een nieuw vakgebied? François Breuer
3. Principes van organisatiecoaching. Jos van Jaarsveld en Fer van den Boomen
Nawoord
De auteurs
Verlangen naar de zee
Deel 1: Weer is het altijd
Introductie
1. Een 'fuzzy' proces met duurzame uitkomst
Het ontstaansproces van het boek. Jos van Jaarsveld
2. Verkenning van de tussenruimte Adviseren versus coachen. Fer van den Boomen en Jos van Jaarsveld
3. Ordening van interventies in organisatiecoaching. Erik Sons
Deel 2: Oploeven
Introductie
1. Procesmanagement bij een financiële dienstverlener
Een harde aanpak voor 'soft skills'? Aty Boers
2. Aan de slag met kernwaarden binnen de hulpverlening
Organisatiebreed toepassen van de succesfactoren voor coaching. Esther de Haan
3. Een leiderschapstraject binnen het bankbedrijf
Kijken door de bril van trainer of organisatiecoach. Jos van Jaarsveld
4. Conflictcoaching op de afdeling van een productiebedrijf
Een oplossingsgerichte benadering. Fer van den Boomen
5. Het uitdokteren van een nieuwe rol in een ziekenhuis
Toepassen van 'Appreciative 'Inguiry'. Evelien Beentjes
6. Stimuleren van een lerende organisatie in het onderwijs
Van individueel naar collectief coachen. Jeroen Coenders
Deel 3: Koers bepalen
Introductie
1. Systematisch organisaties coachen Een ICT-casus. Jaap Schaveling en Jan Veldsink
2. toepassing van organisatieopstellingen
Zoeken naar een nieuwe directeur-bestuurder als aanleiding. Eva Beerends
3. Community building
Een toepassing van 'Theory U' in een overheidsorganisatie. Jos van Jaarveld
4. Werken met ongeschreven regels
Cultuurverandering binnen een gemeente. Nanja Mol
5. Beeldenken
Ontwikkelen van een toekomstvisie door een uitgeverij. Fer van den Boomen
6. Wederzijds leren in werkrelaties
Op gang brengen van ontbrekende processen tussen medewerkers en managers. Ella Thierry en Gertjan Schuiling
7. Het narratieve model. Interactie via verhalen. François Breuer
8. Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden
Organisatiecoaching bij de gemeente Oirschot. Theo van Mulken en Sharon van Dam
9. Benaderingen ten grondslag aan organisatiecoaching. François Breuer
Deel 4: De kunst van het navigeren
Introductie
1. Conclusies over de interventies van organisatiecoaches. Erik Sons
2. Organisatiecoaching. Een nieuw vakgebied? François Breuer
3. Principes van organisatiecoaching. Jos van Jaarsveld en Fer van den Boomen
Nawoord
De auteurs
In de pers
- Ingeloes Bense
- Marianne Eussen
- Peter Peene
Datum: 15 maart 2011
Ik heb OrganisatieCoaching in de praktijk bij mijn verzameling lievelingsboeken staan. Wat is dit een mooie cocreatie geworden van professionals die bereid zijn om hun kennis, ervaring en deskundigheid en onzekerheden te delen. Een prachtige inleiding waarin het verlangen overgebracht wordt om verder te kijken dan teams en je bewust gemaakt wordt van het belang van coachen op processen in organisaties. Meerdere professionals /organisatiecoaches beschrijven per hoofdstuk hun eigen zoektocht, inzichten, ervaringen en reflecties op de evt verbetermogelijkheden. Inspirerend en zeer leerzaam. De diverse methodieken, de inzichten, de openheid, de tips en onderbouwingen en de toepasbaarheid maken het geheel tot een naslagwerk die volgens mij geen professionele coach die werkt in organisaties mag missen. Een boek waarvan ik nu al merk hoe verrijkend het is om even te pakken, door te nemen bij elke teamcoaching, communicatiecoaching en / of organisatievraag. Dank aan de schrijvers en de initiatiefnemers voor hun inzet. Ingeloes Bense - De PreventieCoach
Ik heb OrganisatieCoaching in de praktijk bij mijn verzameling lievelingsboeken staan. Wat is dit een mooie cocreatie geworden van professionals die bereid zijn om hun kennis, ervaring en deskundigheid en onzekerheden te delen. Een prachtige inleiding waarin het verlangen overgebracht wordt om verder te kijken dan teams en je bewust gemaakt wordt van het belang van coachen op processen in organisaties. Meerdere professionals /organisatiecoaches beschrijven per hoofdstuk hun eigen zoektocht, inzichten, ervaringen en reflecties op de evt verbetermogelijkheden. Inspirerend en zeer leerzaam. De diverse methodieken, de inzichten, de openheid, de tips en onderbouwingen en de toepasbaarheid maken het geheel tot een naslagwerk die volgens mij geen professionele coach die werkt in organisaties mag missen. Een boek waarvan ik nu al merk hoe verrijkend het is om even te pakken, door te nemen bij elke teamcoaching, communicatiecoaching en / of organisatievraag. Dank aan de schrijvers en de initiatiefnemers voor hun inzet. Ingeloes Bense - De PreventieCoach
Datum: 8 juni 2011
Zonder een handboek te willen zijn, geeft 'Organisatiecoaching in de praktijk' een beeld van het vak organisatiecoaching. De redacteuren Jos van Jaarsveld en Fer van den Boomen laten hierin zien hoe collega-coaches omgaan met de integratie van organisatieadvies en coaching. Briljant is dat ze de roep om een handboek hebben weten te weerstaan. Het boek is nu een goed voorbeeld van organisatiecoaching. Co-creatie, eigenaarschap, lerend vermogen... het zit er allemaal in. Dit besef nam mijn onbevredigend gevoel over het eerste hoofdstuk in één klap weg.
Marianne Eussen - eigenaar van PALET, een bureau voor coaching en organisatieadvies, waarbij zij zich richt op ondersteuning van de top van de organisatie, met name in de zorgsector.
Zonder een handboek te willen zijn, geeft 'Organisatiecoaching in de praktijk' een beeld van het vak organisatiecoaching. De redacteuren Jos van Jaarsveld en Fer van den Boomen laten hierin zien hoe collega-coaches omgaan met de integratie van organisatieadvies en coaching. Briljant is dat ze de roep om een handboek hebben weten te weerstaan. Het boek is nu een goed voorbeeld van organisatiecoaching. Co-creatie, eigenaarschap, lerend vermogen... het zit er allemaal in. Dit besef nam mijn onbevredigend gevoel over het eerste hoofdstuk in één klap weg.
Marianne Eussen - eigenaar van PALET, een bureau voor coaching en organisatieadvies, waarbij zij zich richt op ondersteuning van de top van de organisatie, met name in de zorgsector.
Datum: 3 maart 2011
Organisatiecoaches willen duurzame resultaten in organisaties bewerkstelligen. Daarover mag volgens Fer van den Boomen en Jos van Jaarsveld geen onduidelijkheid bestaan. En die resultaten kunnen pas bereikt worden na een intensief en vaak lastig proces van leren en veranderen van de organisatie als geheel. Minder duidelijk is wanneer iemand zich een organisatiecoach mag noemen. Waarin verschilt die van bijvoorbeeld een adviseur, een ‘gewone’ coach, of van een organisatieontwikkelaar? Deze vraag vormt het uitgangspunt voor het boek Organisatiecoaching in de praktijk, een verzameling artikelen van in totaal zestien deskundigen, die een eerste aanzet wil geven tot professionalisering van het vak.
Organisatiecoaches willen duurzame resultaten in organisaties bewerkstelligen. Daarover mag volgens Fer van den Boomen en Jos van Jaarsveld geen onduidelijkheid bestaan. En die resultaten kunnen pas bereikt worden na een intensief en vaak lastig proces van leren en veranderen van de organisatie als geheel. Minder duidelijk is wanneer iemand zich een organisatiecoach mag noemen. Waarin verschilt die van bijvoorbeeld een adviseur, een ‘gewone’ coach, of van een organisatieontwikkelaar? Deze vraag vormt het uitgangspunt voor het boek Organisatiecoaching in de praktijk, een verzameling artikelen van in totaal zestien deskundigen, die een eerste aanzet wil geven tot professionalisering van het vak.
'Een uniek boek over de praktijk van organisatiecoaching dat de 'kleine territoriumdrift' tussen organisatieadviseurs en coaches overstijgt’– Marijke Lingsma